În weekend, se schimbă ORA. Cum ne afectează şi ce putem face

În noaptea de 28 spre 29 octombrie 2017 vom trece la ora de iarnă, ora 04:00 devenind ora 03:00.

Schimbarea orei are, de cele mai multe ori, repercusiuni asupra psihicului şi sănătăţii populaţiei. Unele persoane au nevoie de o anumită perioadă de acomodare.

Schimbarea orei, fie ea de vară sau de iarnă, poate perturba ceasul biologic şi odată cu el pot surveni şi dereglări hormonale – mai ales în ceea ce priveşte melatonina, hormonul responsabil cu reglarea ceasului biologic al organismului.

Acomodarea durează 15 zile

Potrivit spuselor medicului Tudor Ciuhodaru, majoritatea oamenilor se adaptează cu uşurinţă la schimbarea orei, modificările adaptive ale organismului făcându-se complet în aproximativ 15 zile.

Cum ne afectează trecerea la ora de iarnă

Chiar dacă duminică vom dormi mai mult cu o oră, abia de luni se vor simţi efectele.

Schimbarea orei poate avea repercursiuni asupra psihicului si sanatatii

Potrivit medicului Tudor Ciuhodaru, există persoane pentru care această schimbare are efecte adverse, unele dintre ele fiind chiar periculoase:

riscul de infarct creşte cu 5-10%, timp de 3 zile după schimbarea orei; sunt afectate îndeosebi  persoanele tinere, active profesional;

creşte riscul suicidar timp de 2 săptămâni de la modificarea orei, în special la persoanele depresive şi la cei vulnerabili psihoemoțional.

Toate aceste efecte se datorează faptului că schimbarea orei de trezire supune organismul la stres. Organismul reacţionează prin creşterea activităţii sistemului nervos simpatic şi a nivelului citokinelor proinflamatorii. Aceste efecte pot determina modificări:

Cardiovasculare, manifestate prin variaţii ale tensiunii arteriale şi variate tulburări de ritm cardiac;

Neuropsihice –  modificări ale calităţii somnului (insomnie, somnolenţă), astenie, apatie, anhedonie, agitaţie, irascibilitate, anxietate, tulburări de concentrare şi memorie, cefalee, vertij;

De apetit (inapetenţă sau bulimie);

Dereglări afective sezoniere şi ideație suicidară.

Cum putem trecem cu uşurinţă peste schimbarea orei

Una dintre cele mai eficiente măsuri de adaptare rapidă la noua oră este să facem mişcare. Activitatea fizică ne energizează şi ne binedispune. Se face mişcare cel puţin o jumătate de oră, zilnic, pentru a scăpa de starea de depresie.

Trecerea la ora de iarnă ne poate afecta echilibrul nutrițional, afectându-ne întreg metabolismul. Prin urmare, elementul principal pe care nu trebuie să îl uităm iarna este vitamina C, o armă sigură împotriva oboselii.

Loading...

4 Comments

  1. 1
  2. 2
  3. 3

    Cu ceva mai multa buna vointa din partea celor care iau decizii in aceasta tara s-ar putea renunta la modificarea orei mai intai de vara si apoi de iarna ,de oarece dupa cum relateaza si medicul nu este benefica din nici un punct de vedere.

  4. 4

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *