Alimentație

GRÂUL EINKORN: cereala antică mai bogată în nutrienți uşor de digerat

Boabele de einkorn se găsesc în magazinele naturiste și sunt superioare celor de grâu obișnuit.

Einkorn provine din grâul sălbatic (Triticum boeoticum Boiss) și este prima specie de grâu cultivată de oameni, de mai bine de 10.000 de ani.

Față de grâul modern, bobul einkorn este mult mai mic, învelit strâns în palee și foarte apropiat de spic. Spicul este simplu, cu un singur rând de boabe ce crește la o înălțime de peste 1,5 m.

Deşi este o plantă rezistentă la boli și condiţii neprielnice, oferă o recoltă mică și se procesează mai greu, motiv pentru care se produce la scară mică şi are un preţ ridicat.

Făina rezultată are culoare galbenă (datorită conținutului ridicat de betacaroten), iar pâinea are un gust asemănător cu cel de nucă.

Mai bogat în substanțe nutritive

Grâul einkorn are niveluri mai mari de proteine, acizi graşi esenţiali, fosfor, potasiu, vitamina B6, luteină şi beta-caroten.

Conţine, printre altele, valori ridicate de carotenoizi (etapă preliminară a vitaminei A).

Grâul modern este mai sărac în substanţe nutritive, având cu 19 până la 28% mai puţin magneziu, zinc şi cupru.

Structura glutenului pe care îl conţine einkorn face ca persoanele cu sensibilitate la gluten (nu este şi cazul celor afectaţi de boală celiacă) să îl tolereze mai uşor.

Întrucât este un grâu nehibridizat, diploid, care conține structura inițială, primară de amidon și gluten, nemodificată ca la grâul modern, este mai ușor de digerat și de asimilat de către organismul uman.

Cum se prepară grâul einkorn

Cu aromă sa blândă, einkorn se poate folosi foarte bine şi la gofre, clătite, prăjituri sau fursecuri.

Se poate folosi la fel ca grâul obișnuit. Poate fi folosit fiert, în mâncăruri, sau măcinat, în pâine sau alte preparate de panificaţie sau de patiserie.

Beneficiile grâului einkorn

  • potrivit în diete, datorită carbohidraților complecși cu eliberare lentă
  • nivel ridicat de antioxidanți
  • risc alergenic redus
  • indice glicemic redus
  • ușor de digerat și o bună absorbție a substanțelor nutritive
  • diminuează riscul apariţiei diabetului zaharat de tip II
  • reduce riscul de accident vascular cerebral
  • menţine greutatea corporală normală
  • protejează organismul de boli inflamatorii
  • asigură sănătatea dinţilor şi a gingiilor, a sistemului osos
  • scade posibilitatea dezvoltării diferitelor tipuri de cancer.

 

 

loading...
Loading...

Lasă un răspuns

Email-ul nu va fi publicat. Câmpuri obligatorii *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>