Alimentație

DEFICIENȚELE NUTRIȚIONALE: cum să le recunoaștem pe cele mai comune și cum le corectăm prin alimentație

Vitaminele și mineralele joacă un rol important în diverse procese care au loc în organismul uman.

Deși se consumă în prezent hrană în cantități tot mai mari, incidența deficiențelor nutriționale crește în mod constant.

Acest fenomen se explică prin dietele cu valoare nutritivă scăzută, în care alimentele procesate, dulciurile și băuturile carbogazoase înlocuiesc fructele, legumele și sucurile naturale bogate în vitamine, minerale și alți fitonutrienți importanți pentru menținerea sănătății.

Atunci când anumite substanțe nutritive lipsesc organismului, există anumite reacții ale acestuia care indică prezența deficiențelor nutriționale.

Deficitul de magneziu

80% dintre persoane pot avea deficiențe de magneziu – un mineral crucial pentru menținerea unei sănătăți optime, deoarece realizează o gamă amplă de funcții biologice.

Adesea, persoanele care au un deficit de magneziu în organism au tot timpul mâinile reci (totuși, mâinile reci pot fi și un indicator al hipotiroidiei sau al oboselii cronice).

Și apariția crampelor musculare la nivelul articulațiilor de la genunchi poate indica un deficit de magneziu.

Alte simptomele și afecțiuni care se pot instala pe acest fond: anxietate, confuzie, tulburări cardiace, hiperactivitate, insomnie, nervozitate, disconfort muscular, neliniște, slăbiciune corporală.

  • Alimentele bogate în magneziu sunt: spanacul, fasolea verde, semințele de in, broccoli, roșiile, varza de Bruxelles, migdalele, fasolea verde și fasolea neagră, soia, mazărea, hrișca, vinetele sau conopida.

Deficitul de vitamine din complexul B

O carență de  vitamină B12 poate duce la anemie, depresie, amețeli, oboseală, tulburări intestinale, dureri de cap, tulburări mentale, leziuni bucale, afecțiuni ale coloanei vertebrale, buze crăpate tot timpul (chiar dacă nu au fost expuse la frig sau la vânt).

Dermatita seboreică este de foarte multe ori provocată de lipsa vitaminei B6 din organism. Limba care se irită ușor și devine dureroasă poate arăta un deficit de vitamina B3 sau B2.

Unghiile albe, casante, care se rup ușor și prezintă denivelări pot indica o carență a vitaminei B și lipsă de fier sau zinc.

  • Alimente bogate în vitamine din complexul B sunt: cerealele integrale, nucile, fasolea, spanacul, ciupercile, soia, carnea slabă, peștele, morcovii, sparanghelul, conopida, avocado, castraveții, varza, roșiile, lintea, lactatele sau fructele de mare.

Deficitul de vitamina C

Sângerările spontane la nivelul pielii sunt indicator pentru o carență de vitamina C sau vitamină K.

Pielea foarte uscată, care se descuamează, are o nuanță roșiatică și foliculii de păr ce cresc sub piele pot fi un indicator pentru deficitul de vitamina C.

Depresia, vindecarea lentă a rănilor, durerile articulare, căderea dinților, imunitatea scăzută sunt semne prin care organismul anunță lipsa vitaminei C.

  • Pentru a crește aportul de vitamina C în organism, se consumă multe citrice, fructe de pădure, ardei gras (mai ales roșu), broccoli, conopidă, pătrunjel, pepene verde, ananas, mere sau struguri.

Alte simptome ale carențelor nutritive:

  • Crăpături la colțurile gurii

Pot fi un semn al deficienței de fier, zinc și vitamina B (niacină, riboflavină și vitamina B12) sau al faptului că nu se consumă suficiente proteine.

Surse alimentare pentru acești nutrienți include: ouăle organice, sparanghelul, morcovii, mazărea, brocoli, vinetele, conopida, fasolea verde, pasta de susan (tahini), nucile, avocado.

  • Căderea părului și erupții cutanate (în special pe față)

Poate fi un semn de deficientă de biotină (vitamina B7).

Alimente bogate în biotină: gălbenușurile de ouă organice, ciupercile, conopida, avocado, bananele, nucile, zmeură, soia, fulgii de ovăz.

  • Puseuri de acnee pe obraji, brațe sau fese

Pot fi un semn al deficienței de acizi grași esențiali precum Omega 3, dar și vitamina A sau vitamina D.

Acidul gras esențial se găsește în măsline, în peşte, nuci, semințe și uleiul de măsline extra virgin.

Surse naturale de vitamina A sunt: ouăle, legumele cu frunze verzi (spanac), fructele (mango, papaya, curmale), fasolea verde, fructele și legume de culoare portocalie (caise, piersicile, morcovii, roșiile, ardeii roșii și portocalii, cartofii dulci).

Surse naturale de vitamina D: expunerea protejată la soare, peștele gras (ton, somon, păstrăv), laptele, sucul de portocale, cereale și gălbenuşurile de ou.

loading...
Loading...

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>