Cisteina, Aminoacidul cu Protecție Pulmonară – Unde îl Găsim și Cum ne Protejează Sănătatea

Cisteina este aminoacidul cu conținut de sulf, apărut în mod natural în anumite alimente, esențial în formarea pielii, regenerarea părului și a unghiilor, protejarea organismului de efectele alcoolului, fumului de țigară și poluării.

Produsă de organism din aminoacidul metionină, cisteina este un element constituent al glutationului și deține o varietate de funcții fiziologice importante.

De ce este importantă cisteina pentru sănătate?

Antioxidant puternic, glutationul protejează țesuturile grase de efectele nocive ale radicalilor liberi, jucând un rol esențial în detoxifierea ficatului de metale grele, precum mercur, plumb, cadmiu.

Întrucât coordonează numeroase funcții fiziologice, cisteina se regăsește în toate țesuturile organismului, specialiștii constatând că aminoacidul transportă nutrienți spre limfocite și fagocite, cunoscute ca celule importante ale sistemului imunitar.

Alături de glutamină, metionină și taurină, cisteina susține regenerarea celulară, în cazul sportivilor, acești aminoacizi fiind foarte importanți, datorită efectelor benefice asupra masei musculare.

Când este necesară cisteina

♣ Cisteina este implicată în detoxifierea organismului de produse chimice și metale grele, protejează celulele de radicalii liberi, ajută la eliberarea mucoaselor din plămâni (fluidizarea secrețiilor bronşice), ajutând, de asemenea, la producerea colagenului, contribuind la elasticitatea și textura pielii

♣ Cisteina este recomandată în tratamentul bronșitelor și problemelor respiratorii, datorită proprietății sale de a dizolva mucozitățile din plămâni

alimente care contin cisteina

Cisteina Ofera Protectie Pulmonara

♣ Previne sau tratează afecțiuni precum boli de inimă, astm, căderea părului, boli de ficat, Parkinson, psoriazis, expunerea la toxicitate datorată metalelor grele, infecții virale, poliartrită reumatoidă, HIV/SIDA, cataractă, cancer

♣ Medicii recomandă cisteina și persoanelor care lucrează constant cu raze X  (secții sepciale din spitale sau în aeroporturi), precum și celor din industria nucleară.

Deficiența de cisteină în organism

Deficiența de cisteină în organism nu este des întâlnită. Cu toate acestea, deficitul de cisteină poate fi regăsit la vegetarienii care nu beneficiază de o alimentație foarte diversificată. Însă și această categorie este expusă la un risc minor, nivelul scăzut de cisteină fiind asociat cu slăbirea sistemului imunitar.

De asemenea, o dietă săracă în vitamina B6 și B12, precum și în acid folic, poate duce la o absorbție foarte scăzută a cisteinei.

Când este necesar să consumăm mai multe alimente bogate în cisteină?

Un indiciu prin care organismul ‘’strigă’’ după cisteină constă în răcelile frecvente. Cele mai bogate surse de cisteină sunt carnea de pui, carnea de curcan, gălbenușul de ou, iaurtul, ardeii grași roșii, ceapa, usturoiul, varza de Bruxelles, ovăzul, germenii de grâu și soia.

Cum afectează gătitul alimentele bogate în cisteină?

Studiile amănunțite au relevat faptul că metodele de gătire ale alimentelor nu afectează cantitatea și nici calitatea cisteinei.

Ca supliment alimentar, cisteina este comercializată sub formă de capsule: clorhidrat de L – cisteină, iar mai frecvent, ca n – acetil – cisteină (NAC), recomandată într-o doză de una, maximum două capsule pe zi. În acest caz, este necesară recomandarea în prealabil a medicului.

Când cisteina devine toxică

De regulă, consumul de alimente care conțin cisteină nu produce efecte adverse. Excepție pot face cazurile persoanelor cu afecțiuni speciale ale creierului, prin producerea supraexcitării celulelor creierului (nu se metabolizează foarte bine substanța).

One comment

  1. 1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *