Alimentație

Ce trebuie să știm despre VITAMINA K. Importanța ei în organism

Vitamina K este foarte importantă pentru: coagularea sângelui, cicatrizarea rănilor, depozitarea carbohidraților, formarea țesutului osos,  dinți sănătoși, funcționarea ficatului, vitalitate.

Organismul se aprovizionează cu cantități infime de vitamina K, ponderea ei în sânge și țesuturi fiind de 50 de ori mai scăzută decât a vitaminei D, de 1000 de ori mai mică decât a vitaminei A și de până la 10.000 ori mai redusă decât a vitaminei E.

Unde găsim multă vitamina K

Vitamina K poate fi preluată din alimente sau produsă chiar de bacteriile din flora noastră intestinală.

O găsim în special în legumele cu frunze verzi, respectiv în salată. Alte surse bune sunt laptele, iaurtul, gălbenușul de ou sau untura de pește, uleiul de soia și cel de măsline.

Alimente deosebit de bogate în vitamina K

Alimentul (100 g) Vitamina K (micrograme)

  • varză creață ………………… 500
  • spanac …………………………. 350
  • varză de Bruxelles ……………. 230
  • broccoli …………………………. 210
  • fetică ……………………………. 200
  • năsturel ………………………… 200
  • lăptucă …………………………. 120
  • conopidă ……………………….. 80
  • fasole verde ……………………. 45
  • castraveți ……………………….. 30
  • dovlecei …………………………. 30
  • roșii ……………………………… 10

Varza creata, foarte bogata in vitamina K

Se asimilează în funcție de ponderea deținută de lipide

Vitamina K se asimilează foarte diferit în intestin, într-o proporție ce variază între 10% și 80%, în funcție de ponderea deținută de lipide în alimentație.

Grăsimile râncede, numeroase medicamente, de exemplu analgezicele, somniferele și antibioticele, conservanții alimentari, conservele expirate, alimentele prăjite în untură și ulei distrug vitamina K sau împiedică asimilarea ei ori duc la evacuarea precipitată și prematură a acestei vitamine valoroase.

Spre exemplu, cei care își procură grăsimile în principal din cârnați și prăjeli obțin prea puțină vitamina K din hrană.

Un astfel de meniu perturbă și flora intestinală, astfel că nici producția proprie de vitamină nu poate merge foarte bine.

În sânge, vitamina K parcurge același traseu ca și celelalte vitamine liposolubile. E depozitată în ficat, fiind însă  disponibilizata mai rapid decât alte vitamine.

Noi necesităm zilnic între 50 și 100 de micrograme (milionimi de gram), aport care trebuie reînnoit la fiecare 24 de ore.

Simptome deficit de vitamina K

  • deranjamentele intestinale
  • sângerarea persistentă a rănilor
  • cicatrizarea lor defectuoasă și foarte lentă
  • hemoragiile nazale
  • senzația de oboseală
  • problemele ciclului menstrual.
loading...
Loading...

Lasă un răspuns

Email-ul nu va fi publicat. Câmpuri obligatorii *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>