Beta-Carotenul, Antioxidantul Care Protejează Organismul de Radicalii Liberi

Beta-carotenul este un pigment roşu-portocaliu, prezent în plante şi fructe, îndeosebi în compoziţia morcovilor, precum şi a altor legume intens colorate.

Beta-carotenul funcţionează ca un precursor al vitaminei A, motiv pentru care este numit şi provitamina A. Acesta este convertit în vitamina A (retinol) în organism.

Rolul vitaminei A în organism este unul important, dat fiind faptul că aceasta contribuie la menţinerea sănătăţii pielii, a mucoasei membranelor, asigurând un sistem imunitar eficient şi menţinând sănătatea vederii.

Sursă sigură de vitamina A

Beta-carotenul prezent în sursele naturale (alimente) reprezintă o sursă sigură de vitamina A. Aceasta poate proveni din alimentele consumate, după sintetizarea beta-carotenului de organism, sub formă de suplimente.

Beta-carotenul provenit din surse naturale este convertit în vitamina A, în organism, în doza necesară. Astfel, excesul de vitamina A, care este foarte toxic, se poate datora doar utilizării de suplimente.

Efecte antioxidant

Beta-carotenul inhibă oxidarea altor molecule, protejând organismul de acţiunea nocivă a radicalilor liberi, ceea ce îl transformă într-un antioxidant preţios pentru sănătate.

Radicalii liberi distrug prin oxidare celulele organismului, ceea ce poate duce la instalarea mai multor boli cronice. Numeroasele studii ştiinţifice au demonstrat că un regim alimentar bogat în antioxidanţi, aşa cum este şi cazul beta-carotenului, întăreşte sistemul imunitar, reducând riscul de boli ale inimii şi scăzând semnificativ incidenţa cancerului.

Scade sensibilitatea la soare

Potrivit studiilor, beta-carotenul poate scădea sensibilitatea la soare, bolnavii de proporfirie eritropoietică (o tulburare genetică rară), cât şi la cei cu afecţiuni hepatice fiind adesea trataţi  cu această substanţă.

morcovi beta-caroten

Morcovii, Sursa Naturala de Beta-Caroten

Util în sclerodermie

În cazul pacienţilor cu sclerodermie –  o boală de ţesut conjunctiv caracterizară prin rigiditatea pielii – a fost înregistrat un nivel scăzut de beta-caroten în sânge, fapt ce a determinat cercetătorii să ajungă la concluzia conform căreia administrarea supliementelor de beta-caroten provenit din surse naturale este utilă în cazul unei astfel de afecţiuni.

Cu toate acestea, teoria se află încă în curs de cercetare.

Combate stresul oxidativ

Un studiu realizat de specialiştii din cadrul Universităţii Harvard ne informează că prin consumul alimentelor bogate în beta-caroten (antioxidanţi) se poate preveni o întreagă serie de afecţiuni provocate de stresul oxidativ: boala Parkinson, Alzheimer, diabetul, ateroscleroza, osteoartrita, osteoporoza, cancerul.

Surse naturale de beta-caroten

Este recomandat ca beta-carotenul să provină din alimente şi să se evite suplimentele (care pot provoca un exces nedorit de beta-caroten). Astfel, este indicată o dietă bogată în următoarele alimente:

Morcovii, roşiile, cartofii dulci, pepenele galben, pepenele verde, caisele şi mango sunt surse bogate în beta-caroten, ca de altfel, salata verde, spanacul, varză şi broccoli.

Este indicat consumul fructelor şi vegetalelor colorate, dovlecei lorşi cartofi dulci, grapefruitului roz, mango, papaya, piersicilor, prunelor şi portocalelor. Alte surse importante de beta-caroten sunt  fasolea verde, vara de Bruxelles, napul, kiwi.

Important de reţinut este şi faptul că beta-carotenul este mai biodisponibil organismului atunci când fructele şi vegetalele sunt gătite, mărunţite şi pisate.

Precauţii

Cei care apelează la suplimentele cu beta-caroten (de sinteză) sunt sfătuiţi să fie precauţi, în special în cazul în care se urmează tratamente medicamentoase cu statine, cu uleiuri minerale sau tratamente de menţinere a greutăţii.

Loading...
loading...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *