Sfaturi

VITAMINA F are un impact major asupra stării generale de sănătate – o găsim în multe alimente

Vitamina F este constituită din acizii graşi acidul linoleic, linolenic şi arahidonic, foarte uşor oxidabili şi activi doar în prezenţa vitaminelor B6 şi E.

Aceşti acizi nu pot fi sintetizați în organism, fiind obţinuţi din unele produse alimentare şi cunoscuţi sub denumirea de acizi graşi esenţiali.

Până în prezent, nu se cunosc dozele zilnice necesare de această vitamină, însă s-a ajuns la concluzia că un consum ridicat de glucide ar putea creşte necesarul de vitamina F.

Vitamina F, sau vitamina dermatitică

Această vitamina se mai numeşte vitamina dermatitică, deoarece lipsa ei duce la afecţiuni dematologice.

Acţionează asupra sănătăţii şi frumuseţii tegumentelor, numărându-se printre vitaminele cele mai necesare pielii, căreia îi favorizează prospeţimea, strălucirea, catifelarea.  Pe lângă aceasta, vitamina F are un rol esenţial şi în ceea ce priveşte sănătatea părului.

Carenţa de vitamina F

Lipsa vitaminei F din organism poate duce la multe probleme:

  • tulburări digestive;
  • acnee infantilă, eczemă;
  • tulburări hepatice şi nervoase;
  • creşterea nivelului metabolismului bazal;
  • arterite şi flebite;
  • angină pectorală;
  • infarct miocardic;
  • leziuni renale;
  • varice, litiază biliară;
  • migrene;
  • tulburarea ciclului menstrual;
  • disfuncţii sexuale;
  • hematurie;
  • keratinizarea pielii;
  • păr cărunt;
  • varice;
  • sete exagerată;
  • afecţiuni ale unghiilor.

Surse naturale de vitamina F

Semintele de dovleac si avocado, surse bune de vitamina F

Vitamina F nu ar trebui să ne lipsească din alimentaţie. O putem găsi, aşadar, în următoarele alimente:

  • uleiul de floarea-soarelui obţinut prin presare la rece
  • ulei de măsline presat la rece
  • uleiul de porumb
  • uleiul de soia
  • uleiul de germeni de grâu
  • uleiul de ficat de peşte
  • arahide şi nuci
  • seminţe de dovleac (crude) şi alune, migdale dulci
  • fructe de cătină albă
  • unt de cacao
  • boabe integrale de grâu, boabe integrale de porumb
  • boabe soia
  • castraveţi
  • avocado
  • arahide
  • sâmburi de caise
  • pepene galben
  • alge marine
  • angelica (plantă)
  • seminţe de cânepă
  • coada-calului
  • seminţe de mac.

Proprietăţile vitaminei F

Printre cele mai importante proprietăţi ale acestei vitamine pentru organism:

♣ ajută la scăderea în greutate, având proprietatea de a arde grăsimile saturate

♣ susţine funcţiile antitoxice ale ficatului, fiind hipocolesterolemică şi antiaterosclerotică

♣ împiedică migraţia bacteriilor intestinale producătoare de toxine

♣ asigură sănătatea pielii şi a părului

♣ deţine un rol esenţial în creşterea, dezvoltarea şi maturizarea celulelor nervoase

♣ previne depunerile de colesterol pe vasele de sânge

♣ combate afecţiunile cardiace

♣ stimulează imunitatea

♣ este antiinflamatoare şi antihistaminică

♣ disponibilizează calciul din celule

♣ asigură un oarecare grad de protecţie împotriva efectelor negative ale razelor X.