Alimentație

TRUFELE NEGRE, sau ‘’diamantele pământului’’: ce sunt, cum se consumă şi care sunt beneficiile pentru sănătate

Trufele negre sunt apreciate pentru gustul fin şi aroma lor inconfundabilă care cuceresc încă de la prima degustare.

Trufele negre care se găsesc în România (se găsesc aproape în toate zonele ţării noastre) cresc în pădurile de foioase sub stratul de frunze, la suprafaţa solului sau până la o adâncime de 8-10 cm.

Denumite de căutători şi ‘’diamantele pământului’’, datorită preţurilor mari cu care sunt vândute pe piaţă, trufele negre au început să câştige tot mai mult teren şi în ţara noastră.

Trufele sunt ciuperci comestibile

Trufele sunt ciuperci micorizante, ciuperci comestibile care cresc pe lângă rădăcinile unor specii de arbori, cu care formează, prin simbioză, organe specifice numite micorize.

Prin intermediul micorizelor are loc schimbul de elemente nutritive dintre arbore şi ciupercă, planta superioară micorizată asigurând trufei glucide, vitamine, substanţe stimulatoare de creştere şi fructificare.

Sezonul de cules al trufelor se împarte în două perioade: din iunie-iulie şi până la începutul lunii august, şi din septembrie până în luna decembrie.

Recoltarea lor se face cu ajutorul câinilor special dresaţi, care găsesc trufele după mirosul lor fin şi pătrunzător.

În ceea ce priveşte aspectul, trufele de vară sunt negre la exterior, cu interior pal, variind de la crem până la gri, când trunchiul se maturizează.

Deşi sunt foarte costisitoare, sunt multe motive pentru care consumul trufelor este recomandat:

Au conţinut ridicat de proteină

Trufele au un conţinut ridicat de proteine, cuprins între 20-30% pentru o porţie. Acestea constituie o sursă excelentă de proteine şi aminoacizi necesari unei alimentaţii echilibrate.

Sursă moderată de carbohidraţi

În comparație cu alte legume, trufele au un conţinut mai scăzut de carbohidraţi, fapt favorabil pentru persoanele care suferă de diabet, întrucât au o valoare scăzută a energiei.

Trufele negre sunt surse foarte bune de proteine

Au un conţinut scăzut de grăsime

Pentru că fac parte din familia legumelor, trufele negre sunt ideale pentru persoanele care îşi propun să adopte un stil de viaţă sănătos şi care vor să evite alimentele cu grăsimi rele.

Protejează inima

Trufele nu conţin colesterol şi previn bolile cardiace. Sunt ideale pentru persoanele predispuse la accident vascular cerebral, atac de cord sau orice fel de boală de inimă.

Folosirea trufelor în alimentaţie

Se spală trufele cu o perie de plastic, pentru a înlătura pământul lipit de crusta exterioară a trufelor.

În general, pentru mâncare, trufele se utilizează crude, răzuite foarte subţire peste preparatele calde.

Grăsimile utilizate la gătirea alimentelor (ulei, unt, sucul propriu al cărnii, etc.) vor realiza liantul dintre trufe şi mâncare, purtând aroma trufei în interiorul preparatului.

Trufele sunt folosite în domeniul culinar ca ingredient principal la diferite feluri de mâncare, sau ca aromă şi garnituri pentru diferite specialităţi.

Exemplu de reţetă cu trufe negre: Omletă cu trufe

Ingrediente (pentru 2 porţii)

  • 6 ouă
  • 25 g trufe negre
  • sare şi piper după gust
  • o legătură de frunze de pătrunjel verde

Se sparg ouăle şi se amestecă cu sarea, piperul şi jumătate din trufe răzuite fin. Se prăjeşte omleta (preferabil, fără ulei) în tigaie şi la final se adaugă restul de trufe şi pătrunjelul tăiat mărunt. Se serveşte după 5 minute.

loading...