Alimentație

Semnele prin care organismul ne arată că are nevoie urgentă de PROTEINE

Proteinele pot fi de origine animală (carne, peşte, lapte, ouă) sau de origine vegetală (soia, mazăre, fasole boabe, etc).

Ele stau la baza alcătuirii tuturor celulelor şi ţesuturilor din corpul nostru.

În ceea ce priveşte consumul de carne, sfatul nutriţioniştilor este să nu se depăşească:

  • 3 porţii de carne roşie/săptămână;
  • 3 porţii de mezeluri/săptămână;
  • 5 porţii de carne albă/săptămână.

1 gr proteine (indiferent dacă sunt de origine vegetală sau animală) = 4 kcal.

Lipsa proteinelor atrage numeroase probleme de sănătate. Iată câteva simptome care pot fi asociate cu insuficiența proteică:

Pofte alimentare

Proteinele au rolul de echilibra nivelul zahărului în organism. Prin urmare, poftele alimentare constante şi nevoia de a lua gustări între mese pot fi rezultatul unei diete bogate în carbohidraţi şi săracă în proteine.

Dureri de muşchi şi articulaţii

Pentru dezvoltarea muşchilor, ţesuturilor şi celulelor este nevoie de proteine. Zilnic, organismul are nevoie de o cantitate optimă de proteine din care să sintetizeze aminoacizii.

Când aceştia lipsesc, corpul  îi caută în interiorul ţesuturilor şi iiextrage din interiorul fibrelor musculare. Slăbiciunea sau durerea musculară pot fi un semn al insuficienţei proteice.

Probleme cu părul, tenul şi unghiile

Proteinele au un rol structural în refacerea celulelor tale, incluzând şi foliculii părului. Când organismul nu primeşte suficiente proteine, părul începe să cadă, unghiile se rup uşor, iar tenul se exfoliază.

Retenţie de apă

Proteinele reţin sarea şi apa în interiorul vaselor de sânge.

Însă, atunci când proteinele sunt deficitare în alimentaţie, aceste fluide tind să se răspândească în ţesuturile din jur, ceea ce va determina adesea retenții de lichide, mai ales în jurul tălpilor şi părţii de jos a picioarelor.

Organismul privat de proteine se poate imbolnavi

Îmbolnăvire uşoară

O alimentaţie sănătoasă protejează sistemul limfatic de acumularea prea multor reziduuri, deşeuri şi toxine. Când proteinele lipsesc din alimentaţie, sistemul imunitar poate slăbi.

Potrivit unui studiu publicat în ‘’Progress of Food and Nutrition Science’’, o carenţă de proteine în alimentaţie determină după sine o pierdere de limfocite T, care sunt nişte celule soldat importante în lupta contra microbilor, bacteriilor şi viruşilor.

Răni greu vindecabile

Proteinele sunt necesare pentru a reconstrui ţesuturile, iar în lipsa lor, organismul nu îşi poate reveni singur. Atunci când ne rănim, corpul nostru va avea nevoie de mai mult timp de vindecare, dacă nu avem destule proteine.

Lipsa puterii de concentrare

Fluctuaţiile de glicemie şi lipsa de proteine pot duce la stare de confuzie, pierderea energiei mentale,  urmate de o gândire înceţoşată.

Necesarul zilnic de proteine

– 46 de grame pe zi în cazul femeilor

– 56 de grame în cazul bărbaţilor.

De asemenea, cantitatea de 30 – 35 de grame de proteine la o masă este acceptată ca fiind cea mai potrivită pentru o sinteză cât mai bună.

Însă cantitatea corectă de proteine depinde de mai mulţi factori, inclusiv de cât de multă mişcare se face, de vârstă, masa musculară şi starea de sănătate.