Alimentație

NAPII sunt legume pline de nutrienţi valoroşi (beneficii, mod de consum)

Napii (Helianthus tuberosus) sunt legume extrem de hrănitoare, pline de nutrienţi valoroşi pentru sănătate şi fibre care îmbunătăţesc procesul metabolic.

Coaja napului variază la culoare de la maro deschis la violet, alb şi roşu, şi poate fi consumată.

Napii – compoziţie

Napii sunt legume bogate în vitaminele A, B1, B2, C, fier, zinc, mangan, siliciu, aminoacizi şi albumine.

Bulbii conţin o cantitate mare de fier, precum şi inulină (20-35%), un tip de fibră prebiotică care aduce o serie de beneficii pentru sănătate, printre care şi capacitatea de a ajuta la slăbire şi de a stimula creşterea bifidobacteriilor.

Bifidobacteriile luptă împotriva bacteriilor dăunătoare din intestine, prevenind constipaţia şi susţinând buna funcţionare a sistemului imunitar.

Napii – efecte terapeutice

  • au calităţi puternice de imunomodulator cu acţiune tonică generală;
  • au efecte prebiotice;
  • previn constipaţia;
  • susţin buna funcţionare a sistemului imunitar;
  • protejează organismul împotriva infecţiilor;
  • neutralizează viruşii şi bacteriile care, în sezonul de iarnă, provoacă răceli şi gripe;
  • ajută organismul să ţină glicemia stabilă (indicaţi în diabet, îngrăşare, obezitate);
  • ajută la buna funcţionare a sistemului nervos şi a muşchilor;
  • combat oboseala;
  • reduc riscul de boli de inimă şi accident vascular cerebral;
  • protejează împotriva hipertensiunii arteriale;
  • ajută la prevenirea căderii părului şi stimulează creşterea;
  • ajută la absorbţia de fier din alte alimente (indicaţi în anemie);
  • scad colesterolul din sânge;
  • stabilizează nivelul zahărului în sânge;
  • îmbunătăţesc funcţionarea pancreasului;
  • sunt utili în cistite şi litiază urică, gută, reumatism (proprietăţi diuretice).

Napii, legume foarte hranitoare

Cum se pot consuma napii

Cruzi: în scop terapeutic, napii se consumă fără sare sau condimente, câte 50 g, de 3 ori pe zi, cu 30 minute înainte de masă; între curele de 30 de zile se face câte o pauză de 10 zile.

Cruzi sau fierţi: amestecaţi cu varză murată, ceapă verde şi mărar, şi folosiţi la umplerea plăcintelor şi colțunaşilor.

Tăiaţi felii şi uscaţi la soare sau în cuptor (cu uşa întredeschisă): înlocuiesc biscuiţii; se mănâncă cu lapte, ceai sau compot.

Salată de napi: se dau pe răzătoare napi, mere, se adaugă varză murată, ceapă tăiată mărunt, pătrunjel, mărar şi ulei nerafinat; sau, mai simplu, se consumă câte 2-3 napi pe stomacul gol, fiind benefici, în special, persoanelor cu diabet şi HTA.

Omletă de napi: se dau pe răzătoare bulbii şi se prăjesc puţin în unt; peste masa prăjită se toarnă un amestec format din ouă bătute cu lapte şi 1 linguriţă de griş; se dă compoziţia la cuptor sau se prăjeşte pe un foc mic, cu capacul pus; înainte de a fi servită, omleta se presară cu ceapă verde şi mărar.

Napi muraţi: se taie napii felii subţiri, se adaugă în borcan şi se toarnă peste ei apă cu sare (la 1 litru de apă 1 lingură cu vârf de sare); se pot şi 2 ardei graşi, 1 sfeclă tăiată felii, 2-3 mere, ierburi aromatice; din napii fermentaţi se prepară salată şi se foloseşte drept garnitură; se pot pune la murat şi bulbi întregi, împreună cu pepeni sau varză, în butoaie.

Compot de napi: la 1 litru de apă se pun 2-3 napi proaspeţi sau 3 linguri de napi uscaţi; napii proaspeţi se fierb 10-15 minute, iar cei uscaţi 45 de minute; compotul se bea cald sau rece (câte 1 litru pe zi, de 3 ori pe săptămână, timp ȋndelungat – foarte bun mai ales pentru  stabilizarea tensiunii arteriale, a nivelului de zahăr în sânge).

Cafea: se taie bulbii felii subţiri, se usucă în cuptor şi se transformă în pulbere (cu râşnița de cafea); pulberea de napi se poate amesteca, opţional, cu cafea din cicoare.

loading...