Alimentație

LEGUMINOASELE sunt o alternativă salutară la sursele de proteine animale

Leguminoasele sunt plante cultivate în scopuri alimentare pentru păstăile sau boabele lor.

Cele mai frecvent utilizate sunt  mazărea, lintea, soia, fasolea şi năutul. Ele ne oferă un amestec unic de nutrienţi sănătoşi, fiind bogate în proteine şi sărace în grăsimi.

Alternativă salutară la sursele de proteine animale

– Deoarece sunt bogate în proteine şi sărace în grăsimi, leguminoasele sunt  o alternativă salutară la sursele de proteine animale, cum este carnea roşie.

– Leguminoasele conţin o cantitate de proteine asemănătoare cărnii (mai ales lintea), sunt foarte nutritive şi săţioase.

– Proteinele provenite din leguminoase sunt uşor asimilabile, în proporţie de 90%. Pe de altă parte, carnea, deşi conţine mai multe proteine, se asimilează foarte greu şi generează cantităţi mari de acid uric, toxic pentru organismul uman.

– Leguminoasele sunt aproape lipsite de grăsimi, ȋn timp ce majoritatea alimentelor de origine animală conţin multe grăsimi, de cele mai multe ori ‘’nesănătoase’’, care se depun unde nu trebuie.

– Totodată, leguminoasele sunt bogate în glucide cu absorbţie treptată, fibre alimentare (integrate în alimentaţia zilnică, vor rezolva problemele de constipaţie, îi vor ajuta pe diabetici să scadă glicemia), vitamine (B1, B2, K) şi minerale (mai ales calciu, dar şi fosfor, cupru, magneziu, fier, etc).

De aceea, este bine să înlocuim carnea cu leguminoasele măcar o dată la câteva zile, pentru a nu crea dezechilibre în organism.

Leguminoasele, bogate in nutrienti sanatosi

Beneficiile consumului constant de leguminoase

au un conţinut ridicat de fibre solubile, ceea ce ajută la eliminarea colesterolului prin intestin, asigurând astfel protecţia inimii;

sunt o sursă generoasă de izoflavone (substanţe cu o structură similară cu cea a estrogenului) ce atenuează simptomele neplăcute ale menopauzei, previn anumite tipuri de cancer, micşorează riscul afecţiunilor cardiovasculare şi menţin sănătatea sistemului osos şi a prostatei.

Cum se valorifică mai bine

Adăugaţi leguminoase în supe şi salate sau introduceţi-le în reţetele puternic condimentate.

În ceea ce priveşte conţinutul de nutrienţi, leguminoasele uscate se clasează cu o treaptă mai sus.

Însă consumul de leguminoase produce gaze intestinale. Pentru a diminua acest efect, lăsaţi boabele uscate la înmuiat peste noapte (boabele mari se lasă la înmuiat minimum 12 ore, boabele mici măcar câteva ore) şi, înainte de a le pune la fiert, aruncaţi apa din vas şi înlocuiţi-o cu alta proaspătă.

De asemenea, balonările provocate de mâncărurile cu leguminoase pot fi prevenite dacă adăugăm la prepararea lor ghimbir sau cimbru.

Şi leguminoasele conservate sunt foarte bune, însă conţin o cantitate mare de sodiu. De aceea, înainte de a le folosi, scurgeţi lichidul din cutie sau borcan şi clătiţi-le sub un jet de apă.