Alimentație

HRIȘCA: un aliment probiotic, excelent pentru copii și adulți (mai bună decât carnea)

Hrișca face parte dintr-o familie de alimente foarte specială: pseudocerealele.

Hrișca este un aliment excelent pentru întreaga familie, inclusiv pentru cei mai tineri membri.

Se găteste foarte ușor, fiind un ingredient nepretențios și versatil, are multiple calități nutritive și virtuți terapeutice probate științific.

Valoare nutritivă

Hrișca are în compoziție nu mai puțin de opt aminoacizi esențiali, ușor asimilabili (printre care: arginină, lizină, triptofan, cisteină, threonină), surclasând din acest punct de vedere multe mezeluri sau preparate din carne.

Este, totodată, o sursă foarte bogată de mangan (necesar pentru echilibrul hormonal), magneziu, fosfor și fibre vegetale.

Foarte bună pentru copii

Hrișca anulează în bună măsură efectele nocive ale dulciurilor, protejându-i pe cei mici de obezitate, oscilații ale glicemiei, apetit capricios, tulburări de mineralizare.

Mai mult decât atât, este un aliment anti-alergic, fiind recomandat copiilor cu bronșite astmatiforme, astm bronșic, alergii cutanate sau digestive.

Efecte terapeutice la adulți

Hrișca ajută la eliminarea excesului de apă din corp, favorizează producerea de bifidobacterii și stimulează activitatea bacteriilor bune din tubul digestiv (aliment probiotic).

Compușii fenolici, vitaminele, oligoelementele și fibrele alimentare din boabele sale contribuie la reducerea semnificativă a riscului de cancer.

Hrișca este considerată a fi un excelent tonic hepatic și un aliat important contra litiazei biliare (pietrelor la fiere) – curăță ficatul și bila.

Combinația unică de substanțe cu efect antioxidant din boabele de hrișcă protejează celulele de degradare și ȋmbătrânire prematură.

Protejează și stimulează armonios sistemul nervos, prevenind astenia, depresia, tulburările anxioase. Conține o substanță numită rutină, excelentă pentru stimularea circulației cerebrale, dar și pentru prevenirea sau stoparea evoluției varicelor, hemoroizilor, tromboflebitei, fragilității capilare.

Cum se consumă 

Hrișca poate fi consumată ȋnmuiată în lapte sau suc de fructe natural, se mănâncă în locul fulgilor de cereale, dimineața.

Făcută făină, se combină cu mălaiul de porumb, în proporție 1:2, amestecul obținut dând o mămăligă foarte gustoasă. Mămăliga cu hrişcă este mai inchisă la culoare, mai consistentă, dar și de câteva ori mai sățioasă, fiind indicată în timpul regimurilor vegetariene sau lactovegetariene.

Se poate consuma fiartă – hrișca ține foarte bine locul orezului din pilaf, sau prăjită, simplă sau în amestec cu alte alimente.

Se recomandă ca hrișca să fie consumată o dată la 2 zile, împreună cu cerealele preferate (grâu, ovăz, orez, secară). Doza ideală: 300 g de hrișcă pe săptămână.

Precauții 

Hrișca este un aliment lipsit de gluten, cu un potențial toxic sau alergic infim. Cu toate acestea, pentru cei care nu sunt obișnuiți cu gustul său, hrișca poate da indigestii.

Se folosește la început în cantități mici, în combinații cu alte alimente, astfel încât organismul să se acomodeze cu hrișca gradat.

 

loading...