Alimentație

De ce este importantă VITAMINA D în sezonul rece şi cum se obţine din alimente

În timpul verii, organismul nostru produce vitamina D cu ajutorul luminii solare, însă, odată cu venirea toamnei, această producţie începe să stagneze.

Pe timpul verii, organismul depozitează vitamina D în ţesutul adipos, în musculatură, şi cantităţi mai mici în ficat. Însă, toamna, când zilele devin mai scurte şi mai întunecoase, el apelează la rezerve.

Aceste provizii depind de la om la om. Datele oscilează între câteva săptămâni şi trei luni. În lipsa vitaminei D, calciul nu se mai asimilează, iar oasele au de suferit.

Vitamina D este deosebit de importantă pentru:

  • construcţia ţesutului osos;
  • dinţi sănătoşi şi puternici;
  • un metabolism sănătos al calciului;
  • sistemul imunitar;
  • nervi rezistenţi;
  • optimism, relaxare;
  • activitate musculară;
  • o inimă sănătoasă;
  • circulaţia sângelui;
  • eliminarea plumbului din organism;
  • prevenirea osteoporozei.

Calciul are nevoie de prezenţa vitaminei D

Vitamina D asigură preluarea calciului din intestin şi încorporarea sărurilor de calciu în oase şi dinţi. Pentru a putea să acţioneze, calciul are nevoie de prezenţa vitaminei D.

Pentru a vă întări oasele, mâncaţi, dimineaţa, 200 g de caşcaval şi beţi sucul stors din două lămâi. Ȋn acest mod,  la prânz veţi avea deja oasele mult mai rezistente, mai ales dacă v-aţi şi supus scheletul la solicitări, de exemplu prin gimnastică.

Vitamina D ia nastere din reactia pielii expusa la lumina solara

Necesarul zilnic de vitamina D

Copiii, adolescenţii şi adulţii au nevoie de 5 până la 10 micrograme pe zi. La copiii aflaţi în creştere, necesarul poate depăşi limita de 10 micrograme.

Aceste valori sunt valabile pentru persoanele care nu se expun niciodată la soare, fiind obligate să îşi acopere necesarul de vitamina D exclusiv prin alimentaţie.

Baie de soare, pentru vitamina D

Cei care stai zilnic 20 de minute la soare sau permit luminii naturale a zilei să vină în contact cu o mare parte din suprafaţa pielii lor au nevoie doar de jumătate până la două treimi din cantităţile menţionate mai sus.

Un litru de lapte acoperă necesarul unei zile

Cei care stau permanent în spaţii închise îşi pot acoperi necesarul unei zile prin alimentaţie. O sursă ideală este laptele: 1 litru acoperă necesarul unei zile.

Vitamina D din alimentaţie

Necesarul de vitamina D poate fi acoperit fără dificultate cu peşte (heringi, sardine, macrouri, păstrăvi), uleiuri de peşte (untură de peşte), ciuperci, caşcaval. O cantitate acceptabilă de vitamina D au şi ficatul, untul, brânza şi ouăle.

Este suficient dacă pe timpul iernii, oamenii sănătoşi consumă – o dată sau de două ori pe săptămână – peşte gras sau ouă, din când în când.