Alimentație

CASTANELE comestibile sunt foarte hrănitoare. Cum le preparăm acasă

Castana este folosită  de mii de ani ca aliment, bogăţia sa de minerale şi de vitamine (greu degradabile în procesul preparării) fiind un excelent sprijin pentru sănătate.

Culegerea castanelor comestibile (Castanea sativa) se face de la sfârşitul lui septembrie şi până la începutul lui noiembrie.

Castanele mai pot fi găsite şi în supermarket sau piaţă. Sunt recomandate în special persoanelor cu astenie fizică şi intelectuală, convalescentilor, bătrânilor şi copiilor – datorită bogăţiei lor de minerale şi vitamine (puţin degradabile în procesul preparării).

Aliment foarte hrănitor

Castanele sunt dulci la gust şi sunt foarte apreciate de terapeuţi şi de specialiştii în arta culinară, datorită compoziţiei lor, asemănătoare celei a grâului, care o recomandă pentru virtuţile ei hrănitoare.

Castanele conţin protide, lipide, glucide, minerale. Mai trebuie spus că ele au şi o mare valoare calorică: 100 gr. de fruct conţin 200 de calorii.

Au efect energizant, antiseptic, tonic pentru sistemul muscular şi nervos, antianemic, remineralizant.

Aceste fructe sunt bogate în vitaminele B1 şi B2 şi conţin vitamina C, în cantitate mare, la fel ca şi citricele (50 mg. la 100 g de miez).

Castanele comestibile mai conţin şi mult amidon, suportat bine mai ales de cei suferinzi de stomac.

Păstrarea castanelor comestibile

Pentru uz intern, se folosesc fructele proaspete.

  • Castanele (intacte) se pot păstra proaspete o lungă perioadă de timp, cu condiţia să fie ţinute într-un vas cu apă rece timp de 24 de ore, imediat după recoltare, după care să fie aşezate în cutii de lemn, în straturi acoperite de nisip uscat.

Iată şi modalităţile în care le putem consuma:

Piure de castane

Cu toate că necesită preparare termică, piureul de castane păstrează, în mare parte, vitaminele fructului proaspăt.

  • Reţeta

Se spală bine castanele cu tot cu coajă, se crestează (în formă de X), după care se pun în apă clocotită, unde se lasă să fiarbă la foc mediu, timp de 45 de minute  – nu mai mult, pentru a nu ieşi taninurile din coajă, care dau un gust neplăcut.

Se scot castanele din apa clocotită şi se cojesc cât sunt calde, după care se pisează cu o furculiţă sau se zdrobesc cu un bătător din lemn.

Amestecul de piure de castane şi brânză de vaci (în proporţii egale), îndulcit cu miere, este o hrană uşor digerabilă şi foarte energizantă.

Castanele – fructe bogate in vitamine si minerale

Congelate

Preparaţi un piure de castane natural, pus în vase mici, de plastic, la congelator.

Înainte de a le folosi, lăsaţi-le să se decongeleze o zi şi o noapte în frigider, după care amestecaţi piureul cu puţin lapte. Puteţi congela şi castane fierte şi curăţate întregi, care vor servi drept adaos perfect la fripturi.

Castane în baie de aburi

Se curăță castanele de coajă şi apoi se clătesc bine. Se fierb în baie de aburi aproape o oră. Astfel fierte, castanele pot fi consumate ca aperitiv, însoţite fie de sosuri picante, fie de sosuri dulci.

Pentru a le curăța, plonjaţi-le timp de 5 minute în apă clocotită, amestecată cu o lingură de untdelemn. Coaja se va desface foarte uşor.

Castane prăjite

Castanele se crestează cu un cuţit ascuţit. De asemenea, ajunge o singură incizie, înainte de a le pune într-o tigaie cu fundul dublu, fără grăsime, pe foc puternic.

Astfel preparate, castanele pot constitui o cină ideală, în asociere cu o bucată de brânză şi o cană de must.

Coapte la cuptor

Castanele se coc în cuptor timp de 20 – 30 de minute la 220 grade Celsius. La jumătatea timpului se întorc, pentru a se rumeni uniform.

Se verifică dacă sunt gata cu ajutorul unui cuţit. Se scot din cuptor, se presară cu puţină sare şi se acoperă cu un prosop timp de 10 minute, pentru a se decoji uşor. Este important să fie curăţate calde,  deoarece, după răcire, se decojesc mai greu.

Contraindicaţii

Diabeticii şi persoanele obeze nu se pot bucura de valoarea nutritională a castanelor.