Alimentație

Alimentele cu COFEINĂ ne oferă o cantitate enormă de antioxidanţi care ne apără de multe boli

Cofeina este o substanţă cu gust amărui ce apare în mod natural în diverse părţi ale plantelor: cafea boabe, frunze de ceai, boabe de cacao.

Alimentele care conţin cofeină – ciocolata, cafeaua şi ceaiul – ne oferă o cantitate enormă de compuşi utili, aşa-numiţii ‘’polifenoli’’.

Polifenolii se comportă ca nişte adevăraţi superoxidanți

Anumiţi polifenoli, precum teobromina şi teofilina, se găsesc atât în ciocolată, în cafea, cât şi în ceai. Alţii sunt prezenţi doar în unele dintre cele trei alimente: de exemplu, teanina în ceai, anandamida şi feniletilamina în ciocolată.

Întrucât polifenolii se comportă ca nişte adevăraţi superoxidanți, alimentele cu cofeină au un puternic efecte de neutralizare a radicalilor liberi. Mai exact, puternica lor acţiune antioxidantă le fac extrem de eficiente în prevenirea bolilor de inimă şi a cancerului.

Totodată, anumiţi polifenoli creează bună-dispoziţie şi stimulează atenţia. În cazul cafelei, acest efect se datorează exclusiv conţinutului de cofeină.

Şi ciocolata conţine polifenoli speciali, ce fac să crească nivelul dopaminei – un neurotransmiţător care îmbunătăţeşte starea de spirit şi ne permite să simţim plăcerea fizică.

Cum se consumă alimentele cu cofeină

Un exces de cofeină din cafea sau ceai poate avea consecinţe nedorite în organism. De aceea, potrivit noilor cercetări, este bine să ne limităm consumul zilnic la două ceşti.

În ceea ce priveşte ciocolata, ne poate aduce multe calorii în plus, dacă ne delectăm cu ea peste măsură. Limita rezonabilă de ciocolată este de 80 de grame pe zi. Optaţi pentru ciocolata amăruie şi alegeţi una cu minimum 60% cacao.

Alimentele cu cofeina, surse excelente de antioxidanti

Ceai negru, verde sau alb?

Deşi toate se obţin din frunzele arbustului de ceai Camellia sinensis, efectele lor se deosebesc.

De exemplu, ceaiurile verzi şi albe sunt mai puţin prelucrate şi, prin urmare, au o acţiune antioxidantă mai puternică. Pe de altă parte, ceaiul negru conţine teaflavine, care scad colesterolul.

Important de reţinut este şi faptul că ceaiul preparat la cald oferă aceleaşi avantaje pentru sănătate ca şi cel pregătit la rece.

Beneficiile alimentelor cu cofeină

  • Reduc nivelul de stres
  • Ajută în procesul de slăbire şi detoxifiere
  • Previn artrita
  • Diminuează simptomele alergiilor sezoniere
  • Ajută la echilibrarea nivelului de zahăr din sânge
  • Asigură sănătatea creierului
  • Reduc riscul de boli de inimă
  • Reduc riscul de cancer
  • Scad riscul de diabet tip II
  • Reduc riscului de cancer bucal şi esofagian
  • Reduc riscul de a dezvolta boala Parkinson sau Alzheimer
  • Îmbunătăţesc viteza, cât şi rezistenţa fizică
  • Sporesc atenţia, viteza de reacţie, concentrarea pe termen limitat.